söndag 16 september 2007

Om Vilks oförskämdheter och en vansinnig debatt om yttrandefrihet

Sex tommar vinglass står på bordet. Alla uppdruckna av mig själv. Även om man är ensam krävs ett glas för varje vinsort. Har jävligt ont i huvudet, men minns lite diffust morgondagens diskussion om Vilks i bloggosfären. Förmådde mig inte att skriva något, fingrarna liksom slant över tangentbordet. Fast jag ville.

Några förvirrade själar anser att vi alla ska publicera den där rondellhunden, som ett led kampen för yttrandefrihet. Hallå! Hundskrället har publicerats och vi HAR yttrandefrihet. Men tydigen är det bara vissa tankar som får yttras, inte till exempel tanken att man inte borde ha publicerat den. Vilket är väsenskilt från att faktiskt inte FÅ publicera den. Herre min Gud(som jag visserligen inte tror på)!

Bloggen Bent faller in i leden, men är uppfriskande nyanserad i att faktikst ställa ett möjligt hot mot de hot som faktiskt realiseras av Bodström och hans efterföljare i den borgliga regeringen. Han nämner också hur Isabella Lund och hennes åsikter aktivit tystas. Det är mer akuta problem skulle jag vilja hävda!

Reaktionären Jinge med sina mer eller mindre obskyra konspirationsteorier har nog stött på en mindre sådan när han ifrågarsätter vad hotet från "al qaida" verkligen står för.

Mest balanserat i denna vansinniga debatt står nog Joakim Hörsing för. Det gäller att inte blanda äpplen och päron. Ett försvar för yttrandefrihet står inte i motsättning mot att protestera mot Vilks oförskämdheter.

Äsch, det finns massa mer att säga men bakfyllan gör sig smärtsamt påmind. Tänte egentligen att detta skulle bli en mer ambitiös genomgång av debatten. Tyvärr. Dags för en liten återställare!!

Andra bloggar intressant om: yttrandefrihet, lars vilks, rondellhund

Inga kommentarer: