onsdag 13 juni 2007

Tveksamt Birgitta Ohlsson

En av mina favorit politiker, folkpartisten Birgitta Ohlsson, intervjuas i Svd.

Hon vänder sig vällovligt från partiets kravretorik, hon backa upp en sund djurrättspolitik, och hon inser nödvändigheten av ett utökat nato-samarbete. Hennes utrikespolitik är stark och beundransvärd:
"Utrikespolitiken ska vara ”glasklar värderingsmässigt,modig i handling och aktivistisk på fält”, säger hon

Visserligen delar jag också hennes åsikt att vi bör ansluta oss till Euron, men att trycka in en ny folkomröstning före nästa val blir en parodi på demokrati. Folkomröstningar får inte användas på så sätt att vi håller upprepade omröstningar.....ända tills det blir som "vi" vill. Inte särskilt respektfullt kan jag tycka.

Tveksamt, helt enkelt, Birgitta!

Andra bloggar intressant om: politik, Birgitta Ohlsson, folkpartiet, EU, Euron, EMU, folkomröstningar

2 kommentarer:

helsingborgare sa...

Euron och Birgitta Ohlsson... har inte Ohlsson begripit att majoriteten av folket i EU har upptäckt att införandet av Euro var ett stort fiasko...alla priser har uppgraderats och folket har blivit blåsta..köpkraften minskat..så kommer då Birgitta Ohlsson med en ny folkomröstning som enbart näringslivet vill ha...är det att lyssna på folket.
Jag har talat med vanligt folk ute i Europa som samstämmigt säger att vårt beslut att säga nej till Euron var mycket bra!

Anonym sa...

Stort fiasko är väl att ta i men någon succé har det ju inte direkt heller varit. Min poäng var närmast att det inte är att respektera folkviljan att föreslå folkomröstning så snart inpå den förra.