måndag 28 maj 2007

10% är väl en rimlig medlemssiffra för Svenska Kyrkan

Kan jag tycka appropå en undersökning publicerad bland annat i Svd och som uppger hur stor andel av riksdagsledamöterna som är medlemmar i denna tämligen obskyra förening i relation till befolkningen i stort. 75% i befolkningen mot bara 64% i den lagstiftande församlingen.

Bloggen signerat Kejllberg menar att fler borde rata Svenska Kyrkan och istället gå på Liseberg eller dylikt. Jag är benägen att hålla med honom liksom bloggen Sukla som sätter frågetecken kring undersökningens relevans.

Jag tror jag läst någonstans att cirka 10% bekänner sig till kristendomen, så det borde ju vara någon slags maximigräns. Vi har förstås ett antal frikyrkor som också ska ha av den kakan misstänker jag.

Andra bloggar om: svenska kyrkan, riksdagen, kristendom

Inga kommentarer: